fredag 23 maj 2014

Metal Militia del 5

By Request heter Metallicas turne som anländer till Stockholm på fredag. Tydligen får vi rösta fram en setlist och jag har lagt mina fem val på följande låtar.

Trapped Under Ice. Old school thrash som är sällan spelad live och ett exempel på Metallica påväg mot perfektion.

Damage Inc. Den avslutande snabba låten från deras tredje album Master Of Puppets. Dom har väl inte jättelätt att sätta den längre men i Hultsfred för några år sedan höjde den stämningen. Underskattad och du hittar Metallicas bästa riff i bryggan.

Nästan tio minuter instrumental, The Call Of Ktulu. Här med en symfoniorkester från slutet av 90-talet. Kanske det enda som blev riktigt bra på S&M abumet men så är det ett mästerverk i grunden. Och så fanns det dom som lyssnade på Kiss på 80-talet???

Welcome Home (Sanitarium). Metallicas peakade musikaliskt tidigt i sin karriär och det tydligaste exemplet är kanske den här låten som har en text skriven utifrån filmen Gökboet. Men det är taktbytena som är den stora grejen.

The Outlaw Torn. Efter att ha uppehålligt mig kring favoritalbumen Puppets och Lightning så slänger jag in något som ändå visar på kvalitet (och Metallicas signum: längd!) från Load-albumen. Men chansen att vi får höra den på fredag är väl inte så stor.

Nu hoppas jag bara att vi kan slippa dom uttjatade live nummer som Nothing Else Matters, Enter Sandman samt Seek And Destroy. Men vad är channsen för det?

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar