måndag 20 oktober 2014

Haninge Trail 2014

Jag stod till vänster på gräset vid startlinjen och tittade förundrat mot höger och dom löpare som frivilligt tycktes välja en 10-15 meter längre löpväg. Så såg inte min plan ut och jag avsåg följa den. Nu ska väl ändå en löpstjärna som Hugo vara ursäktad, han är ju mer bohem än Gunde.

Jag startade försiktigt och lät ganska många löpa förbi mig. Gick också försiktigt i motuten första kilometerna. Kände efter 4 kilometer att jag nog kunde ligga på lite hårdare, ökade men planen var ändå att hålla igen  lite uppför för att ligga på utför och platt. Någonstans här blev det också väldigt lerigt och blött, konstigt nog var det riktig seg mälardalslera som spåret (mestadels) gick på även i skogen. Och den är jag ju bekant med. Det var nog också en bana med ovanligt branta, men inte så långa motlut. Så det tog på benen.

Hade mer eller mindre sällskap fram till halva loppet var gjort då jag löpte ifrån dom. Tyvärr så såg jag ingen att jaga och resten av loppet löpte jag ensam. Konditionsmässigt funkade det väldigt bra, benen var också okej. Passerade 10 kilometer utan att vara tröttare och nu var bara planen att ligga på så hårt som möjligt så länge som möjligt. Banan fortsatte att vara inspirerande lerig fram till det var 3 kilometer kvar då vi kom in på ett irriterande lättlöpt spår. Fick höra från UltraMange att Niclas bara var 1 minute före mig. Tyvärr hjälpte inte det då mina vader var riktigt stumma, så det vara bara att kämpa in i mål. Nöjd med 1.17h ändå.

Bästa löptävlingen i år även om jag löpte bättre utför i Sälen. Lite sliten av stenhård sprättande skidgång i fredags och inte riktigt så van att löpa snabbt flackt. Å andra sidan, orkade hur bra som helst och backarna var kontrollerade hela tiden. Salomons S-lab Sens SG gav hur bra bett om än lite för tunna för mig. Dessutom så var ju det leriga underlaget till min fördel (bäst är jag ändå när det är mer trixig stig eller obanat). Och att tävlingen kommer i en viloperiod gör ju att jag har lite överskott att bränna på en tävling. Tror att jag för tillfället har maximalt 3 minuter snabbare tid i kroppen med lite bättre draghjälp och mer offensiv start. Och självklart en bättre tävlingsform som jag aldrig brukar ta ut på barmarkssäsongen.

Resultat hittar ni här.

Det blev 6 löptävlingar i år med en sen start i början av augusti när cyklingens tävlingssäsong var över för mig. Startade uselt i Vildmarks15 och avslutade bra, där i mellan blandat (ofta under loppen). Ingen fjällmara i år heller men turen runt Jämtlandstiangeln i juli var ju ett bra test. Nästa år blir det Axa, så då lär jag löptävla lite mer lite tidigare. Men man vet ju inte, det finns ju cykeltävlingar och rullskidtävlingar också och så länge jag inte kommer ner på 35 minuter på en platt mil så lär jag vara långt från toppen. Nu lär jag fortsätta göra allt jag kan för att staka lite snabbare i vinter.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar