tisdag 16 februari 2016

Orsa Grönklitt Ski Maraton 2016

Inget Engelbrektslopp i år så det blev en resa till Orsa istället. Förutom att det var lite kaos med parkeringar och vi var lite sena så hittade både jag och Ronny snabbt bra skidor när vi testade. Jag hann till och med värma upp bra medan HFC 15.1 fluid lades på skidorna. Tog tävlingsskidorna och gled iväg till min startplats.

Någon gick omkull som vanligt i Grönklitt. Vi jagade på uppför konstsnöspåret, jag var hyfsat med i tätklungan och kände att skidorna skulle glida ikapp ut på vägarna. Ner mot Stormon så bromsades farten upp då det snöade och när vi bara hade två spår runt Stormon så blev det lite kaos. Jag låg i högra spåret som hade lite pistat utrymme mot kanten vilket ledde till att folk försökte köra om och sedan klev in i mitt spår. Jag åkte alltså bakåt hela tiden men lät det vara så.

Efter lite trixig åkning genom ett smalt spår i skogen var vi på vägen bort och förbi mossarna. Jobbade mig upp i fälten till vändningen, även här ägnade sig åkare åt att gå omkull och bryta stavar. Blev lite lugnare tillbaka och när vi skulle upp i Pumphusbacken så hade jag igen gått fram en bit. Här drogs fältet ut och jag var tyvärr den näst sista att släppa täten, hade Theander från Sumpan en lite bit framför mig. Vravade väl 30 sekunder efter täten, surt men jag var inte riktigt pigg uppför.

Jagade på i plattstakningen så gott jag kunde men blev infångad till Stormon, skönt med draghjälp dock och jag var ganska trött ett tag. Vid vändningen bortanför mossen var vi inte långt efter täten och jag var även piggare och tyckte att vi körde ganska hårt, det var en del åkare som släppte också. Var starkare i backen på andra varvet och så blev vi fyra kvar i vår klunga. Upp på konstsnöspåret i branten satte Hänninen fart och jag hängde lätt, sen tog jag taktpinnen hela vägen in mot upploppet och blev väl tvåa i en klungspurt. Okej.

Tyvärr trött bitvis och det var som vanligt så lite som fattades för att hänga med där framme. Nu siktar jag på Bessemerloppet. Under tiden funderar jag på var jag ska göra med en halvt knäckt Hole-spets? Mina nya Fischer-skate jag stakade på fick en stav precis på spetsen,surt det också.

Resultat hittar ni här.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar