tisdag 28 juni 2016

Löpning

Hej på er!

Löpintervallerna igår kväll gick både lätt och snabbt. Jag körde 1 till 2 minuter på en snabb grusväg som först går lätt uppför och vänder sedan tillbaka lätt utför. På det sättet får jag alla fall träna på att rulla i 3-minuterstempo bitvis även om det är över min kapacitet, men man ska ju kunna löpa utför också. Ett bra pass som tyder på att jag gjort något rätt den senaste månaden. Kom bara ihåg att målen med min löpning är en fjällmara och att få bra träning för skidåkningen, sen vill jag ju ha roligt under tiden också.

Juni började annars med att jag återhämtade mig från att ha varit rejält nerkörd i slutet av maj. Hoppade över Karnevalsloppet i början av juni och det här att stå över tävlingar när man är trött är verkligen en bra grej! Istället åkte jag ner till Stockholm och hälsade på socialantropologen Hugo. Nu visade det sig att på väg ner fanns det ett terränglopp i Bålsta. Och plötsligt gick det lätt att löpa! Rätt kombination av träning/vila och Hugo som maskot gjorde susen! Nu vill jag påpeka att om man ska ta sig någonstans med träningen så måste man vara beredd att vara lite nertränad ibland. Och jag fick ihop 30 timmar löpning i maj så, så det gäller bara att ta sig upp igen ur formsvackan.

Träningen i Stockholm fortsatte med ett klassiskt träningspass jag och Hugo brukar göra, två varv på Extremen (15km) i Ursvik. Nu hade Hugo (som vanligt) när vi ses blivit lätt förkyld så jag fick ta varven själv. Försökte hålla ett lugnt distanstempo och lade på fem kilometer extra på slutet, bra! Avslutade stockholmsträningen dagen efter med att köra skidgång i Hammarbybacken med Linda. Bra men trött, konstaterade att vägar/elljusspår/stigar är jävligt hårda i Stockholm, ingen lek för mina ben.

Efter lite vila, en rullskidtävling, björnmöte, långt stakpass blev det så fjällöpning. Jag fick avsluta lägret med ett femmilspass på 5.40h (personbästa där i längd och tid) och ett obanat pass på tre timmar dagen efter (där jag löpte betydligt kortare). Den sista dagen gick faktiskt till klassiska intervaller uppför gamla vägen, som oftast funkade klassiska intervaller bra för mig och det blev både bra träning och prestation.

Nu väntar en terrängtävling i Storvik i kväll, ser fram mot sällskap i skogen...

Den bästa miljön för löpning.
Toppen på backen vid Högfjällshotellet, löpvänlig som det mesta i Sälenfjällen.  
Lite snö kvar bitvis, perfekt väder för sommarskidåkning annars.
//Stefan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar