söndag 19 juni 2016

Staktävling Grönklitt

Världens första (?) staktävling gick i Grönklitt igår från botten upp till toppen av backen. 157 teamet och Grönklitt ordnade den och det är ju ett mysterium att den backen ej haft en rullskidtävling tidigare, eller två! 157 teamet hade även ett öppet elitläger för att ge flera svenska skidåkare bra förutsättningar för att satsa på sin idrott. Bra initiativ!

Så på väg upp till Sälen för mitt eget läger så passade jag självklart på att köra tävlingen. Och det blev ett bra träningspass och ett okej tävlingsresultat. Stakformen på dom flackare delarna var väldigt bra nu och kanske åkte jag lite snabbt till en början. Fick släppa täten när det började luta mot efter några kilometer och sen i branterna var det lite jobbigare. Inte lika bra stakform där men så har jag knappt stakat hårt uppför än i sommar. Kämpade med Britta ett tag men fick släppa. Fick sällskap av Niclas sista biten till Fryksås och blev lite piggare, hade sen hyfsat tryck in i mål. Dagens syfte uppfyllt i ett lagom varmt regnväder.

Man kan ju verkligen hoppas att vi kan få några fler tävlingar av den här typen och att aktiva skidåkare också ställer upp och deltar. Om vi ska bli lika bra som Norge vill säga.

Resultat finns här.

Nu är jag i Sälen med några kompisar för mer träning. Har hittills bland annat sett en björn och haft sällskap av en VM-fyra på ett fyratimmars pass med stakning. Bra så långt.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar