söndag 11 februari 2018

Engelbrektsloppet 2018

Idag var kroppen i fin form även om jag var osäker inför loppet. Och utan en sönderkörd truga in i Håbergsbacken på första varvet hade det nog blivit ännu bättre. Vi tar det från början.

Igår testade jag igenom både skidor och pulver. Lite fuktigare snö och väder än när vi åkte stafetten, egentligen ingen skillnad på skidor eller paraffin men pulver höjde glidet ett steg till jämfört med fredagen. Åkte runt och tittade på damerna som åkte vad som måste varit en irriterande platt bana på Kristinaloppet. Bra för kroppen efter en ganska hård stafett.

I morse testade vi skidor i Nordansjö och som vanligt så gick allt bra så det blev till att välja det som man tror ska gå lite extra bra på loppet. Red Creek grön HF med Zerofox på topp, fin kallslip + 2mm rill blev riktigt bra idag.

Starten gick ganska lungt, platt som det är ut från byn i Norberg en farten skruvades upp vart efter och då jag kände mig pigg så försökte jag ligga lagom långt fram. Funkade bra till Nordansjö och mot Håbergsbacken. Tyvärr trampar nån sönder min ena truga så jag bara får en rullskidspets kvar och där höll det loppet på att försvinna. Tappar väldigt mycket på den första branta delen där staven bara åker rätt ner i snön, övre delen av backen som är lite flackare går bättre. Har som tur vad min bror på toppen med nya stavar och jag jagar på utför och får sällskap av Jakob Jansson och Patrik Lind. Så jag för vår klunga mot Klackberg med ett inte allt för långt avstånd upp utan att komma så mycket närmare. Upp för stigningen där och ser några framför igen när vi vänder ner mot skidstadion. Hämtar in Ronny starx efter Klackberg och är ifatt andraklungan när vi svänder ut på en extraslinga på några åkrar på väg in mot varvning. Ganska trött där och då.

Bestämmer mig för att hålla mig borta från dragjobb fram till det är dags för Håbergsbacken på andra varvet. Följer den planen även om det går lite lungt. På elljusspåret i Nordansjö höjs farten lite vilket för mig känns ganska bekvämt. I Håbergsbacken försvinner ganska mycket åkare och vi är 6 kvar. Nu hjälper jag till med dragjobbet ganska mycket. I stigningen i Klackberg är Ronnie Löf stark och jag släpper taktiskt lite för att inte gå mig stum. Åker ikapp utför.

Jag gör ett sista långt dragjobb mest på extraslingan på åkrarna innan jag stiger åt sidan för dom sista kilometerna in till mål. Känner mig ganska snurrig i huvudet faktiskt. Samlar ihop lite krafter för dom sista hundratalet meterna och vinner spurten i vår klunga. Ganska trött direkt efter det.

Bra prestation, hoppas att materialet håller på Bessemerloppet.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar