tisdag 6 februari 2018

Sundsvall dag 3


Det blev start i söndags även om jag nog aldrig varit så tveksam. Fick sova bra och kände inte av halsen på morgonen, däremot var jag väldigt trött i kroppen. Testade fram ett par gamla klassiska Madshus med fäste, ett skidpar som jag senast tävlade på i Årefjällsloppet för kanske 5 år sedan. Då också med fäste. Nästan samma vallning nu, Red Creek grön HF på glid och Rode grön burk på fästet. Visst ville jag egentligen staka och spåren höll bättre än jag trodde men det var bra med fäste för mig den här dagen. Dessutom med så pass få startande på en så lång slinga (21km) så blir inte spåren så mjuka i botten och då funkar det med ett par vanliga klassiska skidor. Och så hade jag väldigt bra glid också!

Själva loppet började med ett 5km varv med mindre och större backar innan vi åkte ner runt berget. Jag försökte hänga med men orkade inte riktigt i motluten. Svanebo försvann väl direkt och jag försökte inrikta mig på den gamle kämpen Tommy Larsson. Det gick inte riktigt men jag fick sällskap ändå (det var många duktiga juniorer och liknande som körde halva distansen) och ner runt berget stakade jag ikapp några. När vi hade rundat Sidsjön klättrade vi i 3 kilometer för att komma upp till toppen och varvning igen, gruppen spreds väl ut där.

Jag funderade på att bryta vid varvning men det kändes dumt. Istället försökte jag öka trycket på 5km slingan vilket bara fick till följd att jag kände mig riktigt trött mot slutet av den och funderade på att kliva av då istället. Men massor av lätta kilometer var på gång och jag kämpade på. Vi rundade Sidsjön igen och klättrade uppför berget, fantastisk fin klassisk åkning egentligen och då jag inte orkade åka så fort gick det faktiskt att njuta av omgivningen lite.

Till slut spurtade jag i mål som 4:a, bra placering, dålig prestation. Men som jag kände mig den här dagen så var det helt okej ändå. Nästan 900 meter stigning på dryga 40 kilometer gav en hel del alternativ träning i form av diagonal och stakning med frånskjut! Sundsvall är som vanligt ett lämpligt ställe för en skidåkare att träna. Och snön! Helvete vad mycket snö!

Snöig stadion!
Resultat finns här. Nu laddar jag för Engelbrekt.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar