lördag 22 september 2018

Träningsreflektioner

Träningen i skidtunneln var bra men krävnade. Jag öppnade ju med ett tretimmarspass stakning med långa intervaller i mitten. Jag behövde det som sagt och även om det är i armar/axlar jag känner mig svag så var det benen (!) som tog mest stryk av det hela. Stakning är med andra ord ett helkroppsarbete så länge du inte står och petar på rullskidor med 2:or till hjul, sen tar ju snö lite mer också. Skateåkningen efter det här blev lite tung!

Tunneln är som vanligt, rätt bra snö i år. Jag har varit här varje år sedan året efter hösten då den öppnade. Har inga problem att snurra här, nu blev det sex pass på tre dagar. Notera att jag gör reklam för Sverige.
Provade en del skidor samt testade valla från Röbäck, eftersom jag inte brukar toppa glidet för tunnelträning blev det några behagliga varv den här gången. Tunnelföret kanske inte är väldigt relevant för tävlingar utomhus men vallningens hållbarhet är rätt bra att testa där. Bra dagar hur som helst.

När jag lade grund för fäste på mina klassiska skidor jag åkte på i tunneln hittade jag en gammal Toko Base. Förmodligen från 95, första generationen. Där lyckades dom!
Jag var trött efter skidåkningen i typ hela kroppen. Det blir ändå annorlunda belastning på snö. Även om själva axelleden känns hur bra som helst så är det muskelfästena runt som spökar och jag vågar inte köra för hårt med dom än. Styrketräning har det blivit mycket av under september, bålstyrka då, en viss försiktighet har jag när det kommer till lyft med armar/axlar. Men det går framåt där också. Och så finns det ju löpning.

Tre timmar på förmiddagen före jobbet. Lätt regn, dimmigt och inte längre varmt, och skog så klart, skog är bra saker. Fin löpning.
Så i dag tog jag mig till backen i Garpenberg efter jobbet för att staka. Kanske lite övermodigt med 4:or men att inte träna stakning på ett tag gör en väldigt medveten om vad som fattas. 4:or och långa motlut blir man stark av. Det är verkligen inte motiverande att känna sig både svag på träning och samtidigt inse att det inte finns någon mening att vara med och tävla. Men i regel så går det över när man kört nån timme av träningspasset. Och det finns ju större problem.

//Stefan

2 kommentarer:

  1. Hej Stefan,

    Backen vid Garpenberg. Vad är det för lutning och längd på den? Är på jakt efter en bra backe som inte ligger i Torsby..

    SvaraRadera
  2. 150hm på ca 2km. Kör du med 3:or eller tyngre så kan du diagonala det mesta vid klassisk åkning (om du vill). också rätt lätt att åka utför bara man inte har 2:or. Mycket bra backe. Dessutom kan man köra en rätt kuperad runda runt Garpenberg också.

    SvaraRadera