måndag 5 mars 2012

Vasaloppet 2012 del 2, kommentatorfältstrollen

En vän tipsade mig om en intressant artikel med tvivelaktig journalistisk kvalitet tidigare i vinter, hon ville att jag skulle läsa kommentarerna på nätet till artikeln. Jag svarade att man ska undvika sådant för att behålla sitt förstånd i ett rimligt tillstånd. Så är det fortfarande, MEN, det kan vara en bra övning ibland, vilket också var vad min vän menade.

Newsmill är inget ställe att hänga på för en god intellektuell utveckling, men, ibland finns det sådant som man bör läsa eller som bara tangerar ett ämne man är intresserad av. Marie Söderqvist, tidigare ledarskribent på Svd (dvs höger politiskt sett) skriver om Vasaloppet och några saker som utmärker det samt den svenska skidkulturen. Ganska trivialt även om jag tycker hon kunde ha nämnt den starka hetronormen i längdskidåkningen också.

Men läs kommentarerna! Det är sorgligt att alla rädda vita män tycks bo i kommentatorsfälten på internet. När flyttade dom dit? Söderqvists ganska triviala poäng är trots allt att längdskidvärlden är väldigt inkluderande en tanke som jag har reflekterat kring tidigare och som jag menar stämmer till stor del. Fram för allt ilskan mot att man uppfattar Söderqvist som feminist är intressant. Ett tips till alla kvinnor. Reflekterar ni över er verklighet och ger uttryck för den så kommer folk att tro att ni är feminister, speciellt om ni pubicerar dom på Newsmill. Att ni sedan förmodligen är det är en annan sak.

Och för alla er som nu undrar, får man kalla en längdskidåkare för neger? Nej, man får inte kalla en längdskidåkare för neger. Gör man det så blir man skickad till Gulag av oss kulturmarxister.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar