torsdag 10 maj 2012

Utdrag ur träningsdagboken

Eftersom den nya säsongen är igång så tänkte jag ge en inblick i hur man kan inleda den träningsmässigt. Borde vara intressant då halva Sverige tycks delta i motinslopp numera. Som jag skrev i förra inlägget så var inte maj tänkt att inledas så här, å andra sidan så har jag hela den resterande delen av månaden på mig att vila.

Träningen i maj är oftast en uppstart efter att jag har tagit det väldigt lugnt i april, därmed har jag oftast en ganska dålig form också. Dock inte i år då jag kört lite hårdare i april, främst på cykeln. Under rullskidpassen i Stockholm märkte jag också att skidformen var ganska god, sannolikt ett resultat av att jag förra säsongen höll i formen över Vasaloppet och på sätt och vis också över 5-mils SM. Ganska skönt att börja på en högre nivå men lite marigt är det om man kör för hårt redan i maj, lätt att bränna ut kroppen för tidigt. Därför gäller lugn intensitet på dom flesta pass plus några få (2 till 3) högintensiva i veckan. Dessutom, dom högintensiva passen behöver inte gå på max i maj om man har skidsäsongen som mål. Vill du ändå tävla i maj så låt tävlingarna bli dom hårdaste passen.

Det blir alltså en månad med mycket cykel, rundor på 2h till 5h med bitvis högre intensitet. Löpning i form av ett, ibland två, A2/A3 pass i veckan. A1 passen ligger på 2h till 2.30h mestadels i terräng. Rullskidpassen sju, åtta till antalet (ovanligt många). Slutligen lite bål/uthållighets styrka samt några tunga lyft då och då (tung styrka har jag dragit ner på och tänker bara underhålla i fortsättningen). Det hela kryddas med någon tävling i löpning, med utan karta, cykel och rullskidor.

Så var det då träningen i maj:

2/5 Cykel A1 2.40h + A3 0.30h. 4 intervaller i Garpenbergsbacken, ok tryck i benen, ok pulsnivå.

3/5 CA1 4.30h. Runda ner till Västerås.  /  Styrka 0.30h. Bra.

4/5 RKA1 1.50h. Stakning på Lovön efter skatande Daniela, för hårt för att vara första passet men skönt att staka igen.  /  Löpning A1 2.30h. Runt Lovön, sega ben, känns i kroppen att det var länge sedan jag tränade på riktigt.

5/5 CA1 1.45h + A3 0.25h. Max i korta backar och sparring av Niclas, bra, 5 slag högre puls än i onsdags.  /  RFA1 2.10h. Något stum i låren i branta motlut, annars bra.

6/5 LA1 2.30h. Tung bana i Brottby.  /  RKA1 2.00h. Helkropp, fina vägar utanför Brottby.

7/5 Vilade, föreläsning om skidslipning av Klas.

8/5 RKA1 2.10h. Stakning, bra tryck men lite svullen i halsen.  /  LA1 0.50h + A3 0.50h. Ursvik Extrem, sprang fel två gånger och motivation därefter, nerjogg sista 5km. Bra A3 pass dock, kände lite i halsen.

9/5 CA1 4.40h. Ut på Ekerö i bitvis regn samt mycket blåst, ok för att vara ett distanspass.  /  Styrka bål 0.40h. Ganska bra men sliten efter all rullskidåkning.

30.30h på 7 träningsdagar är hel ok. Dom flesta passen blev hårdare eller längre än jag kört på mycket länge så nöjd att jag orkade så bra. Nu vila, återhämtningsträning, skidting och kanske cykelintervaller med Niclas på söndag.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar