måndag 17 december 2012

Björnjakten 2012

Vet inte för vilket år i ordningen (kanske sedan 2004?) men många Björnjakter har det blivit och några till lär det bli. Dagarna innan tränade jag lite i ett försök att väcka en trött och halvförkyld kropp. Först klassiska intervaller på Lugnet i fina slakmotor på torsdagskvällen. Det kändes ok i benen men halsen protesterade och nästa morgon hade jag inte så lite slem att hosta upp. Gav mig mitt på dagen ut i ett kallt Grönklitt och skatade i 1.40h följt av 2.20h stakning med skatestavarna, det kändes mest kallt. Något gott måste det ändå ha gjort för det kändes ganska bra när jag till slut klev upp på lördagen.

Skateloppet på 7,5 kilometer funkade hyfsat. När H21 startade så var det ett kraftigt snöfall och ganska tungåkt. Öppnade försiktigt för att inte bli stum och det var ganska behagligt tills Patrik Lind som redan åkt ett varv var ikapp mig. Ägnade sedan ett och ett halvt varv till att dra fram honom vilket ju var bra för att hålla uppe farten. Tyvärr fick jag åka ensam sista varvet och det gick väl lite segt, lite draghjälp saknades. Ok skatetävling och jag fick även beröm för min teknik efteråt.

Under jaktstarten saknade jag inte draghjälp. Hade boråsåkare 1 sekund före mig och var snart i rygg. Han hade dock bestämmt sig för en något knepig start, maxstakning i en dryg minut och sedan var vi i rygg på sunneåkaren Andreas. Det kändes lite segt där ett tag, dock mera för min sprintkanon till draghjälp som helt kroknade i den stora saxbacken redan på första varvet vilket gjorde att jag fick jaga ikapp Sunne-Andreas. Åkte sedan lätt med på platten, lite mindre lätt uppför i 2 varv medan vi passerade några åkare. Under den andra halvan av loppet försökte jag hjälpa till mera och det såg ut som vi höll jämna steg med åkarna framför. Tyvärr var vi lite för långt efter framförvarande klunga och hade inte någon mera att plocka.

Avslutningen blev som vanligt tät när vi spurtade in mot sista kurvan för att vara först på det korta upploppet. Jag låg i innerspår när Sunne-Andreas med en halvmeters försprång (i ytterspår) bestämde sig för att göra en "Hetland", dvs hoppa in framför min kropp men på mina skidor. Det gick ju sådär. Man glider inte så bra ståendes på någons skidor. Det hela slutade med att jag möjligtvis skrek något argt och spurtade om honom på upploppet. Bra dag. Bra tryck i kroppen. Bra skidor och mycket stakning.

Fortsättning följer i Tierp på lördag.

Resultat hittar ni här.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar