tisdag 26 januari 2016

DM och Hornbergsloppet 2016

Det blev en hård helg. Började med att åka till Tierp för 10 kilometer skate, till lika DM för Uppland. Efter en allt för hård arbetsdag under fredagen var jag ganska trött i kroppen redan före loppet och självklart borde jag inte ha åkt iväg med dessa förutsättningar. Hoppades ändå att tävlingen skulle ge bra träningseffekt.

Åkte runt två varv där det första gick ganska bra och det andra var riktigt segt. Lyckades hålla hyfsat fokus och tog mig runt i extremt mjuka spår där det omöjligt gick att hålla något vettigt tryck med 82 kilo. Så det blev väl okej efter förutsättningarna, tyvärr missade jag DM-guldet med några sekunder. Tack till Tierps IF som också gjorde ett bra jobb utifrån förutsättningarna.

Resultat hittar ni här.

I söndags var jag piggare. Förutsättningarna inbegrep lösa spår i Årsunda också, så stora trugor på. Pontus gjorde en helt galen start uppför första backen och jag tror inte det var någon annan än han själv som tyckte det var kul. Snart blev vi ett gäng på 7-8 åkare som drog ifrån lite hela tiden och jag var ganska pigg och hade bra skidor. När vi svängt av från torvmossen efter halva första varvet så var det nysnö i båda spåren och farten sjönk. Efter någon kilometer började åkare bakifrån ansluta. Tyvärr låg jag lite långt bak när vi fick en bit enkelspår och en åkare strax framför inte orkade följa. Och tyvärr kom jag inte om förrän Mathias, Pontus, Håkan och Axel hade en lucka på 15 sekunder. Gick max i en dryg kilometer och var ifatt!

Massor av syra i kroppen så klart, hoppades att ingen skulle rycka på ett tag. Det höll i några kilometer till Pontus tryckte till i en backe på åsen, jag orkade helt enkelt inte följa. Jagade 30 sekunder bakom vid varvning. Bestämde mig att köra så hårt jag orkade. Tappade till en minut när vi kom ut på torvmossen, tog in lite ute på mossen. Sen kom sista milen och farten skruvades upp i täten så där försvann det nån minut till.

Sista milen bjöd på riktigt tungt före i fram för allt motluten där spåren var helt sönderkörda så det var bara att ligga på max för att ta sig uppför. Avslutade ganska bra, åkte i mål 4.30 minuter efter Axel. Skönt att kroppen äntligen funkar som den ska. Synd att jag tappade och fick jaga på första varvet, det hade blivit ett bättre resultat utan det. Nöjd att jag kunde dunka på i 25 kilometer själv. Hoppas formen håller i sig.

Resultat hittar ni här.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar