onsdag 20 januari 2016

Inställt i Mora och träning i Grönklitt

Jag åkte upp till Grönklitt i fredags för att hålla i diverse träningspass samt materialutbildning. Funkade fint i ett lagom kallt väder med 15 minusgrader. I lördags var det så tänkt att Moraloppet skulle gå på Halvvasabanan. Anlände dit med Ronny knappt två timmar före start, 26 minus visade bilen. En snabb tur till nummerlappsutdelningen och vi fick veta att tävlingen var inställd. Det var ännu kallare ner mot Mora och dom delar av banan som hade runt 20 minusgrader var ju inte direkt varma heller.

Det var väl ett bra beslut även om man lagt mycket tid och kraft i förberedelser och även om jag brukar åka bra i kyla. Så istället fick det bli sju gånger stakning i Pumphusbacken i Grönklitt. Det var ganska kallt där också så jag tog det lite försiktigt. Trött blev jag i alla fall! Ser det som värdefullt att få till några pass med motlutsstakning under tävlingssäsongen också, blir lätt att man missar det på grund av brist på långa backar med skidspår i. En timme i A3 blev det. Trött efter detta var jag, det tar på krafterna med en inställd tävling också. Eftersom jag numera är gammal och klok så blev det inget andra pass, skönt så.

Efter skidlektioner på söndag förmiddag så var det dags för mera hård stakning. Fick sällskap av Maria för 3x20 minuter på vägarna, både platt, uppför och utför den här gången. Efter en obefintlig uppvärmning på knappt tre minuter så startade vi, jag var väl inte sådär pigg i början men det blev ett bra pass till slut och det är ju mycket lättare med sparring. Då damer i VC sällan kör lopp bestående av två timmar stakning så fick jag avsluta själv med en timme A2 stakning. Så jag fick mitt långloppspass den här helgen också.

Hoppas få tävla nu i helgen, DM skate i Tierp på lördag och sen blir det förmodligen Hornbergsloppet på söndag. Körde skateintervaller i går så nu är det bara att återhämta kroppen så man är pigg. Vi ses i skidpåren!

//Stefan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar