måndag 2 april 2012

SM 5-mil Långberget 2012

Så var den här säsongen slut även om Per Ohlström försökte övertyga mig om att man kan åka Fjälltoppsloppet och "bara" ta det som träning. Tyvärr lär inte det fungera för mig och tyvärr så hade jag en sista tävling den här säsongen som nog var den sämsta. Men med tanke på hur usel min form brukar vara så här sent och hur dåligt jag har åkt tidigare år så var det ändå en okej prestation trots att jag var dryga 30 minuter efter segraren. Förkylning och brist på tävlingar efter Vasaloppet till trots så kände jag bitvis under loppet att jag hade lite kapacitet för bättre prestationer.

Kort om tävlingen då. Efter att ha testat skidor och valla dagarna före och haft ett kunskapsutbyte med Klas så stod jag på startlinjen med riktigt bra skidor. Skidparet var från 99 och vallade med Start BM paraffin och Skigo C22 pulver för glidet samt med Rode Multigrade klister för fästet. Föret var snabbt och lättåkt isig snö med två tyngre stigningar per varv samt två längre slakmotor.

Jag försökte hålla bra tryck i åkningen för att se hur kroppen svarade. Efter halva första varvet fick jag sällskap av en Ekshäradåkare som jag mött på långloppen i vintras och bestämde mig för att slå följe. Orkade in till varvningen och sedan var det tvärstopp. Min draghjälp åkte in som 25:a tror jag så det gick nog lite väl fort. Använde det andra varvet till att återhämta mig. På det tredje varvet märkte jag att det inte fanns så mycket kraft kvar i kroppen och pulsen blev ganska låg i stakningen. Mot slutet av det fjärde började det toksnöa och ut på stakpartierna på den näst sista varvet så var det verkligen som att man var på väg att volta framlänges vid var tredje stavtag. Varvtiderna blev 10 minuter längre. Slog följe med en åkare från Åsarna på mitten av det femte varvet, kändes bra tills vi kom till en längre backe där jag inte orkade följa. Lika på det sista varvet där en Moraåkare som åkt ikapp mig med 15 minuter men tydligen var lite trött på slutet stod för en bra draghjälp.

En riktigt tung 5-mil och odiskutabelt bra träning men en snittpuls på 10 slag under det normala visar att det inte fanns så mycket att hämta den här dagen. Om jag lyckas hålla mig frisk och i form mot slutet av en säsong något kommande år så kanske det blir ett nytt 5-mils försök, det fanns ju många åkare som inte var så många minuter före mig.

Stort grattis till Erik Ohlström som åkte in på en 36:e plats. Tur att det finns unga och lovande skidåkare i Uppland. Bra av IK Rex att också delta i SM-stafetten på lördagen.

Stort tack till IK Rex ledare och icketävlande aktiva som langade vätska och gjorde mitt deltagande möjligt.

Noterar också att arrangören spelade lite Rammstein under starterna och därmed bröt det kompakta mörker av genomkommersialiserad radiovänlig musik som oftast drabbar oss på skidtävlingar.

Nu väntar vila och rumänska filmer på Svt-play.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar