fredag 13 april 2012

Vårträning

Kroppen blir som segare och segare när det endast är sporadisk träning på programmet, men det är i grunden ett bra tecken att man klarar av att släppa tränings och tävlingsfokus. För min del så behöver jag ett ordentligt avbrott från träningen för att orka 10 nya månader med träning och tävling. Dessutom så får man inte blanda ihop träning med prestation, i alla fall inte i början av träningsåret.

Trots det så gör jag några små ändringar där tanken är att jag inte ska överge formen helt utan försöka behålla en lite högre nivå på kapaciteten in i vårträningen. I klartext betyder det att jag redan nu börjat med lite högre intensitet i träningen, första passet bestod av 30 minuter A2 löpning, plus upp och nervärmning. Inte jättehårt men det blir nog bra till slut. Liknande blir det i cyklingen, först lite A2 för att mot slutet av april höja intensiteten där också. Det är trots allt roligare att träna när man har lite form i kroppen.

Löpningen och cyklingen varvas med lite, lite tung styrka samt bålstyrka, det senare med träningsverk som vanligt föjld. Formtest tar jag om några veckor med Hugo, han hotade med att han sprungit något i 3.17 tempo. Jag räknar med att hämnas på rullskidpasset om han plågar mig för hårt.

Nu blir det ett cykelpass i helgen, om det är fint väder, samt att ägna tiden åt att sakna snön. Jag tränade ju inte så mycket i vintras så vintern får gärna komma tidigt i höst.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar