söndag 13 januari 2013

DM 15 kilometer fritt 2013

DM guld på 15 kilometer fristil, nästan så man känner sig som en Olof Hedberg. Lite skral konkurrens bland upplänningarna men eftersom Stockholm flyttade sitt DM till Tierp så fick vi en stor H21 klass.

Efter att hjälpt några sumpanåkare (som tydligen inte hade någon seviceperson och dessutom var förundrade över det faktum att damer åkte 5 kilometer och herrar 15 kilometer (jag förklarade inför beundrande åhörare att den kvinnliga kroppen är av en bräcklig sort, tror att det var det som hände i alla fall)) med vallningen så startade jag 40 sekunder efter Niclas och 20 efter combackande Hugo. Nysnöföre och en bana som inte tillät någon vila, syndafloden kom tydligen inte till Tierp, dom fick helt enkelt inga höjdskillnader!

Jagade på ut från start men inte gick det så fort heller. Fick syn på Hugo men hade det jobbigt att hämta in honom, bra tryck där ett tag Hugo! Efter 4 kilometer jagade jag istället Niclas och fick kämpa ett varv till innan jag var ikapp. Tyckte att det kändes hyfsat bra för att vara skate, försökte åka lugnt men med bra tryck på stavarna. Väl ikapp Niclas som blev jag lite bekväm och låg i rygg en dryg kilometer, var dock trött där. Orkade sedan dra min teamkamrat sista biten in i mål på ganska möra ben. Är inte van med 15 kilometer skate.

DM-guld, nummer 3, då Pontus var lite seg och resten av upplänningarna flytt till Kina. Bra att få lite fina minnen från Vegavallen, gjorde en bra stafett och 15 klassikt där 2006 men det var ju inte kärlek vid första ögonkastet, liksom. Snabbast åkte Thunvall och Lindstedt, bra gjort, men dom har säkert tränat på skate.

Resultat hittar ni här.

Här hittar ni en film som Sumpanelit har tagit från Tierp. Jag skymtar förbi i mitten i färd med en av mina favoritsysselsättningar, hjälpa sumpanåkare. Den här gången agerar jag draghjälp åt Niclas.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar