måndag 14 januari 2013

Grotfallsrundan 2013

Säsongens långloppspremiär, 4 varv där varje varv bestod av ca 7 kilometer platt golfbana med en knapp kilometer klättring upp mot skidstadion för att avsluta med några småkrokar innan man åkte ut på ett nytt varv. Kallt väder hade utlovats och jag hade en massa nya skidpar vallade med Swix LF4 för att testa, klokt nog var det pulver på ett par då luftfuktigheten var minst sagt hög och teperaturen endast -10. Ett par Karhu från 2007 med Swix LF4 + Skigo C105 toppat med Vauhti Blå Foxgel valdes för tävlingen, givetvis blanka skidor.

Lite trångt i starten och knixigt då vi åkte baklänges på elljusspåret ut mot golfbanan. Kom iväg bra ändå men efter några hundra meter trampar någon (tror det var Sunnerberg) fast min skida i en sväng, vrider mig ett halvt varv och ser mig omkörd av ett tiotal åkare. Efter utförsåkningen lugnar tempot ner sig på golfbanan, ganska skönt då skate-dm dagen före sitter lite i kroppen. Lite nysnö i spåren gör att det snart går väldigt lugnt och det känns inte helt bra att ligga som tjugonde åkare med vetskap om att det kommer en lång backe snart. Försökte hänga med hyfsat men i branten på elljusspåret tappade jag lite, körde som vanligt taktiskt och ville inte bränna allt för mycket på första varvet. precis som jag tänkte så blev vi en grupp som åkte ikapp tätklungan ner mot golfbanan. Jättebra skidor och bra tryck i stakningen hjälpte.

Högre fart på andra varvet men lätt att hänga, tyvärr kroknar en åkare framför mig och plötsligt är vi 5-6 åkare som tappat 10-20 sekunder. Som vanligt så ska man ligga med långt fram. Släpper några åkare med fästvalla uppför motlutet (jo det var bara ett) men stakar/glider ikapp in mot varvningen. Jobbar hårt nerför mot golfbanan och även där ute. Får höra att vi är 45 sekunder efter täten. Tredje vändan att staka motlutet och armarna känns lite brända. Tvärr tappar jag en i gruppen som får ett litet försprång.

Jobbar igen hårt utför med bäst glid. Får lite Redbull av Tommie och blir piggare. Bestämmer mig för att avvakta lite på golbanan, vi hämtar ändå i Ronny Wedin under tiden. Sista Redbull-langningen och lätt utför innan motlutet börjar. Tar några stavtag och glider sedan ifrån gruppen. Är som planerat först in i slakmotan och har Patrik Lind som diagonalande utmanar mig. Håller vänsterspår och han får hoppa in bakom mig när det blir för många motionärer ivägen. Vi har en lite lucka och innan den avslutade branten på elljusspåret så är det en kort utförslöpa, stakar max på krönet och får 2-3 sekunder på Patrik som stället vilt diagonalar om mig och i har en ledning på 2-3 sekunder på toppen. Känner att det här blir inga problem alls. Får ändå jobba innan jag är ifatt men glider ifrån något utför. Passerar mellan (!) två motionärer utför, vågar inte ropa något. Håller Patrik bakom dom sista svängarna och hoppar in i mål på 2.00.00.

Bra tryck i stakningen. Mycket bra skidor, Bra langning av Tommie. Bra taktiskt på slutet men som vanligt så måste man vara med där framme om man vill vara med där framme. Stakningen fortsätter nästa helg på något sätt.

Resultat finns här.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar