lördag 19 januari 2013

Intersportloppet 2013

Längtade efter ett långlopp med bra konkurrens samt less på golfbana. Den utlovade kylan bekymrar mig inte men dom 10 minusgraderna som var vid starten i Oxberg kändes behagliga. Hittade ett par skidor med FC100 på som gled bra, att Minatti dissade deras finska ursprung berörde mig inte. Valde att staka på en bana där fäste hade underlättat.

Stod bakom Adam Steen i starten, bra att ha en snabb rygg. Snabb första kilometer för att sedan bli lite lugnare till dom första småbackarna på banan. Har aldrig åkt den första delen av halvvasa-sträckningen men det skulle vara lite backigt upp till Vasslan sades det. Backarna blev flera och irriterande branta bitvis. Jag orkade staka med tätklungan ett bra tag men i den längsta backen före vägundergången fick jag släppa, något stum.

Vi blev snart en liten grupp där jag endast kände igen Ronny Wedin. Inriktade mig på att följa med över Björnarvet. Lundbäcksbackarna ganska lätta, återigen följde jag bara åkarna som hade fäste under skidorna. Efter Oxberg tog jag lite dragjobb för att hålla farten. Såg några åkare framför men vi närmade oss inte nämnvärt. Ganska bra tryck i vår grupp till Hökberg, tänkte höja farten lite dom sista platta 18 kilometerna. 2 åkare anslöt bakifrån trots hög fart och höjde den ytterligare. Gick så hårt jag orkade när jag var i tät, lika så gjorde dom andra, kul!

Efter Eldris plockad vi några trötta skidåkare. Kände mig stark men det var svårt att gå ifrån trots bra skidor. Från Hemus såg jag till att ligga i tät för att inte bli stängd. In mot Moraparken klev en åkare från Axa ut och vi gick ifrån lite. Tänkte att jag kanske borde vara först in på upploppet som inleddes med en skarp sväng. Funkade bra ändå, ökade frekvensen och vann den spurten lätt.

Stakningen bet ganska bra idag, synd att man inte orkade föja lite längre fram. Tror jag hade bäst skidor, dock inte med mycket. Oväntat snabba tider trots bitvis segat före, blir väl så när man ligger nära max i 44 kilometer. Tack till alla som hejade och Tommie för langningen. Även Minatti verkade nöjd efteråt. Fortsättning följen någonstans...

 Resultat hittar ni här.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar