tisdag 12 maj 2015

Bergsget in progress del 2

Tredje "bergspasset" i år. Klart bättre känsla än dom två första i Norberg och Gesunda. Idag löpte jag utan stavar i Romme och benen orkade mala på uppför i hög A1/låg A2 och kändes inte alls svaga. Löpte mest i lite "snällare" lutning men tog ändå 1300 höjdmeter på 3 timmar, och då började jag passet med lite plattlöpning i 20 minuter. Några till längre bergspass i maj/juni så lär jag inte ha något problem att stå distansen på Axa, men man ska ju löpa snabbt också.

Körde ett klassiskt pass på 2:or (kändes väl lätt) med Niclas och Johan efter löpningen. Full hand idag, det där med att ta det lungt den här veckan har jag missat totalt...

Gesunda har nog bäst utsikt hittills men Romme är okej. Nu kan ni ju tro att jag bara åker runt och letar backar men så är inte fallet, eller ja, lite grann kanske.
Under tiden har jag färdigställt en till artikel med jämställdhetsaktivisten Maria. Självklart handlar det om genusperspektiv på längdskidåkning, även i detta fall långlopp. Förhoppningsvis finns den i Vasalöparen i juni. Generellt kan man säga att längdskidåkningen har varit lite väl skyddad från rimliga krav på jämställdhet om vi jämför med exempelvis politiken eller även näringslivet. Men det händer saker även hos oss och även inom långloppen, många som jobbar åt rätt håll. Fast som kvinna är det ju helt rimligt att vara skitarg över hur vissa saker är, som man är man ju lite mer skyddad och kan stå vid sidan och analysera utan att känna att man själv är underordnad i en patriarkal hierarki. Således, en till av dom saker som är lättare för män att ägna sig åt i vårt samhälle är, håll i hatten: GENUSANALYSER!

Det är i alla fall väldigt kul att skriva även om det tar väldigt mycket tid. Jag hoppas ni tar till er det vi skriver, inte bara för att det är bra och intressant utan för att det hjälper vår kära idrott in i 2000-talet. Sen är vi ju överrens, vi vill ju alla ha en jämställd idrott där kvinnor och män har samma möjligheter och status. Eller som en teamchef sa när jag intervjuade hen. -Vi är och tänker förbli ett jämställt team!

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar