fredag 24 februari 2017

Bessemerloppet 2017

I söndags kunde jag äntligen tävla lite mer på riktigt igen!

Började som vanligt att valla upp några skidpar som borde gå bra i grov och blöt snö. Vi skulle köra en 11-kilometers runda med delvis nyutlagd konstsnö, delvis snö som legat hela vintern. Väl på plats möttes vi av ordentligt skitig snö, så där att man inte ens vill testa skidorna. Då gäller det att ha bra koll på sin skidpark sen tidigare. Ronny och jag beslutade att bara åka kort på våra par för att se hur dom funkade. Jag hittade bra par vallade med Red Creek Base + Red Creek HF Silver + Vauhti FC Wet + Toko Yellow spray, det gäller att inte krångla till det. Gav ett par till Maria som kommit för att få lite hård träning efter en förkylning och värmde sedan upp.

Startade bra (som oftast) och kände mig faktiskt ganska pigg! Pontus Nordström ledde som vanligt på toppen av första backen med 10 meter och jag åkte med på lagom avstånd. Hade bra skidor och kämpade med i förstaklungan ut runt stadion. När det sen blev platt var farten ganska behaglig men efter några kilometer kändes det att man var ovan att köra så hårt. Hängde med förbi vår första langning men efter ca sex kilometer vågade jag inte plåga mig hårdare längre, släppte men höll farten ganska bra.

Hamnade i en grupp med Myhr och några från Rullskidsklubben bland annat. Vi höll väl bra fart och även om det var tråkigt att släppa täten så var det ändå kul att tävla igen. Försökte hjäpa till med farthållningen så bra jag kunde runt första varvningen och drog mycket ut på andra varvet. Blev lite trött där ett tag och var rädd att kroppen inte skulle orka hela vägen, det viktigaste var ändå att genomföra loppet för mig. Piggnade till ut på tredje och drog mycket igen, Myhr var också stark. Solen var framme och värmde samt gjorde spåret jävligt trögt bitvis, farten sjönk och det tog på krafterna.

Inför sista varvningen i branta backen gick jag och Myhr ifrån lite och sedan ökade avståndet runt stadion. Kände mig stark ut på sista varvet och tyvärr tappade Myhr 10-15 sekunder. Tänkte vänta in men man vill ju framåt så jag körde på resten av varvet. Började se gruppen framför mig och jagade hela vägen till mål utan att komma helt ikapp tyvärr. Men jag åkte starkt och fick tom se Ronny (med väldigt dåliga skidor) på slutet. Gott så. Ett steg framåt.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar