tisdag 7 februari 2017

Lindmansloppet 2017

Så har jag ett fjärde DM-guld för min uppländska klubb.

Lindmansloppet blev i år 14 varv på ett 3-kilometers spår. Eftersom jag varit lite för mycket sjuk men framförallt inte fått varken tävla i tillräcklig utsträckning eller kört så många hårda pass senaste två månaderna så var jag i stort behov av att tävla. Jag hann med ett klassiskt intervallpass i fredags som inte var negativt för kroppen annat än att jag var lite sliten efteråt. Minst sagt skönt när man inte kunnat träna bra på länge, och det är ju trevligt att anstränga sig också.

Målet med tävlingen var att ta mig igenom, få bra träning samt förhoppningsvis vinna. Jag lyckades med det även om jag inte var först i tävlingen.

Det var en lätt bana med en slakmota och en saxbacke tog ändå på stakmusklerna varje varv. Första varven gick bra och vi var en stor klunga med lite ryckig körning, men visst kändes det att jag inte var i någon form. Det var lite svårt att ta sig fram med bara två spår och varvningar hela tiden och snart fastnade jag vid en vändpunkt och fick jaga ikapp. Det tog på krafterna så jag försökte hålla mig långt fram. Fick dra en hel del, dom andra förväntade sig självklart det, men jag höll egentligen bara ett okej tempo. Det vara andra som körde hårdare och jag fick ta i för att hänga på.

Efter halva loppet var jag riktigt trött och inriktade mig att dricka lite extra några varv. Blev väl lite piggare efter at ha varit riktigt ostadig på benen ett tag. Sista varven inriktade jag mig mest på spurten när en medtävlande fick för sig att börja vifta med skidorna när vi stakade upp för branten ett och ett halvt varv före mål. Det tog stopp. Loppets segrare gled iväg.

Synd men jag hade inte kraften idag att gå ikapp eller att tidigare gå ifrån. Spurtade med trött kropp i mål som distriktsmästare på årets (fyr)femmil. Gott så. Även om jag kan vara missnöjd med prestationen så fanns de ju dom som fick plåga sig hårdare än mig, och det är ju trots allt en ära att få vara före dom i mål.

Smalt men fina spår!

Jättebra ordnat av Gimo IF och som alltid viktigt att det blir tävlingar. Konstsnö är faktiskt framtiden för oss. Föredömligt agerat också av Häverödals Janne Pettersson som TD. Han löste problem samt undvek att skapa nya, så som det ska vara. Vi samtalade en stund efteråt om vikten att TD/tävlingsledningen har en god kontakt med åkarna och jobbar tillsammans. Något att ta efter för andra.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar