torsdag 2 februari 2017

Stakförbud

Förändringar går snabbt ibland!

I måndags pratade jag med en skidkompis som berättade att han skulle köra femtonkilometern på SM. Bra sa jag och peppade honom! Det är ju viktigt att vi bevarar SM som ett tillfälle där alla tävlingsåkare deltar och visar bredden på vår idrott. Min skidkompis är som så många andra herråkare nu för tiden inriktad på långlopp och därmed stakning. Långlopp eftersom den delen av längdskidåkningen gör det möjligt att fortsätta en seriös skidsatsning även om man inte har landslagspotential. Stakning eftersom det oftast är den mest fördelaktiga klassika växeln att använda på långloppen.

Bara det inte blir några teknikzoner sa han. Nä det ska det inte vara på SM sa jag, och inte inför dom det dagen före...

Så läste jag på Längd.se morgonen efteråt.

Tyvärr så måste man ju ifrågasätta både arbetmetod som kompetens hos hos juryn som tog beslutet. Eftersom jag inte känner er som tog beslutet personligen så kan jag inte utgå från annat än att ni är starkt engagerade i längdskidåkningen och vill sporten väl, men kanske borde ni tänka lite längre i förväg?

Erat agernade nu är respektlöst mot åkare och kan knappast ligga i linje med hur en jury ska arbeta. Märk väl att valet med stakförbudzoner inte var tvunget att införas för att kunna genomföra tävlingen, det var ett val från er sida. Ett val som ni gör när aktiva förberett sig för att prestera optimalt utifrån vissa givna förutsättningar på ett SM. Och jag lovar, även för långloppsåkare är SM en stor sak, där man vill prestera bra.

Eftersom ni ändå ändå verkar medvetna om det problematiska med att införa stakförbudzoner en och en halv dag före start är min fundering är varför detta var så viktigt? Den traditionella skidåkningen verkar lida stor brist på självförtroende när man tror att några få stakande åkare kommer att få den klassiska åkningen att försvinna. Ungefär som att det är ett av längdskidåkningens stora problem att någon åkare stakar sig till seger om en SM-bana då och då är lite lättare?

Konsekvensen nu blir endast att det förmodligen inte blir så många långloppsåkare på SM i framtiden. Om det nu är så att SSF stödjer detta agerande (vilket vi får anta) så vore det mer renhårigt att säga rakt ut att vi åkare kan förvänta oss stakförbudzoner på SM, det kunde vi ju inte nu. Kanske ni kan tänka lite längre i förväg nästa gång?

//Stefan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar