torsdag 18 januari 2018

Julmarathon 2017

Den 27 december förra året var det dags för säsongens första riktiga långlopp, Julmarathon som dom hade vänligheten att anordna i Grönklitt. Jag hade inte tävlat på riktigt sedan Grönklittspremiären i mitten av november, allt för lite tävlande även för en långloppsåkare under den första delen av säsongen! Nu hade jag dock tränat ganska mycket och en del hårda pass sedan dess så förhoppningen var en bättre form och en bra prestation. Då förra säsongen blev resultatmässigt ett stort mörker behövde jag väl ett (flera) okej resultat för att det ska finnas någon glädje i skidåkningen också.

Grönklitt bjöd på några decimeter nysnö, temperatur starx under 0 och fyra varv så det skulle bli lagom dåligt stavfäste efter ett tag också. Hittade ett par bra skateskidor att staka på, vallan var så klart favoriten för nysnö, Vauhti Zerofox.

Starten gick som vanligt snabbt uppför konstsnöspåret men det samlade ihop sig ut på vägarna och in på Stormon var vi en riktigt stor grupp. Jag var väl lite väl lugn och lät folk bakifrån köra om för när farten sedan ökade mot slutet av Stormon så fick jag jaga ikapp tätgruppen. Farten var sen ganska hög in mot varvning då spåren var mer uppåkta och vi splittrades upp i mindre grupper. Ut på andra varvet jagade jag tätgruppen med bland annat Ronny och (den evigt unge) Uffe Jansson. Så fortsatte vi hela andra varvet och halva det tredje innan vi kom ikapp Britta. Både jag och Uffe verkade starka. In mot sista varvningen lämnade vi Britta och Ronny bakom oss och sen gjorde jag och Uffe ett riktigt bra sista varv. Vi växeldrog det vi orkade hela tiden och i spurten så drog Uffe det längsta strået, ganska välförtjänt.

Bra början på långloppssäsongen, långt mycket bättre än förra året och det finns väl möjligheter att det fortsätter så.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar