söndag 19 februari 2012

Bessemerloppet 2012

Vad är väl ett Rammstein gig mot ett Bessemerlopp?

Uppladdningen bestod av lågintensiva distanspass, lite styrketräning samt en bok om den franske antropologen Claude Lévi-Strauss forskning och livsbana samt skidtester. Kroppen kändes verkligen helt död under veckan och jag antog att en förkylning var på ingående. Men, som alltid, hur kroppen känns på träningspass är väldigt orelevant när det inte är en tävlingsdag.

Lika orelevant var det att ha fästvalla under skidorna i dagens lopp vilket jag också övertygade flera åkare om före starten. Således blev skidtesterna lite enklare. Två nyslipade par (tack Klas) jämfördes och paret med finare struktur valdes och putsades och rillades (tack Samuel) då snön blev allt fuktigare. Glidvallan för dagen bestod av Swix HF7BW, Swix FC200 + Vauhti fluid på topp. Jag hade bra eller väldigt bra skidor under loppet.

Loppet startade bra, jag jagade uppför första backen ut ur stadion och efter krönet låg jag bakom en sju-åtta åkare. Första halvan av det första varvet gick i ett hårt men rimligt tempo för mig. Sist i gruppen med Robin Bryntesson strax före mig så gled vi med ganska lätt mellan spåren, varför dom framförvarande stod i dom lite segare klassiska spåren har jag ingen bra förklaring till? Tyvärr så ville Tynell ha ett hårt träningspass och jag fick släppa ungefär samtidigt som Ankerstål, tyckte det var ganska ok i alla fall. Bakifrån anslöt bla Löf, Sveder, Marklöf (det 50-åriga fenomenet) och några till. En minut var vi efter täten vid varvningen.

Under det andra varvet var istället dom klassika spåren snabbast, ett litet islager efter att några hundra åkare passerat. Jag tycker att vi höll ganska bra fart. Försökte göra mitt jobb och Ankerstål, Löf och Sveder körde hårt. Ingen fästvalla hos någon och motluten gick ganska lätt att staka.

Efter den andra varvningen ökade Ankerstål trycket och sedan gick det fort hela vägen in i mål. Mitt på det sista varvet blev vi upphunna av Oscar Bergström som efter något krångel med en stav jagar fram snabbt. Jag hänger med fram tills småbackarna in mot stadion börjar, stum i varje litet motlut tappar jag honom och Ankerstål samt Löf. Glider in som 11:a med en snittpuls på 159 (något högre än vanligt) och en trött kropp. Bästa hittills den här säsongen.

Daniel Tynell hade klart bäst tryck i stakningen idag.

Tom Ankerstål vann Tiger-cupen före mig. 50.000kr till vinnaren, inget till tvåan. Mysko cup?

10 priser i H21, orimligt i en så stor tävling.

Emma Bergman, IK Rex åkte bra och verkade nöjd. Dessutom stakade hon runt, kanske blir långloppsåkare av den damen också?

//Stefan...

...som lyssnar på Mercyful Fate

1 kommentar:

  1. Har döpt strukturerna nu!

    Har för mig att den finare du har heter numera "KH1,5" och den lite grövre är antagligen "KH2" om den slutar på 40 eller "KH2,5" om den slutar på 50

    /Klas

    SvaraRadera