söndag 5 februari 2012

Playing Star Again...

...Det var nog ett av mina bättre DM-lopp. Med sekundering och eventuellt en ordentlig uppvärmning kunde det blivit ännu bättre. Det är bra att vi har många skidtävlingar med utrymme för många åkare.

Häverödal bjöd (som vanligt) på ett segt och tungt före, extremt vass samt fuktig nysnö gjorde att jag gissade på en segrartid på över 50 minuter. Mina skidor vallade med en blandning av Star C1 och Skigo C105 gled helt ok, en grön Rode burk gav bra fäste. Tyvärr så var spannet en aning för hårt för den mjuka snön men riktiga klättringsskidor hade nog inte hjälpt så mycket, det var ändå för mjukt för min kropp och uppför stod man mest och spann. Stakningen blev också mystisk, trots att det inte var jättetjockt snölager fick man smyga ner stavarna för att få ut något av stakningen. Om det här kallas gammaldags skidåkning så är jag minst postmodern.

Loppet gick bra från start, med den bristande uppvärmningen var jag kanske inte så rapp från början men 30 sekunder bakom startande Hampus Ohlström gjorde att jag hade lite koll på hur jag åkte mot honom. Jag försökte gå så hårt jag kunde i motluten och vilan efter Harsa Skimaraton hade återställt balansen i kroppen något och jag åkte igenom tävlingen på respektabla pulsnivåer i motluten. Det var dock som skrivet svårt att få fast skidorna och få ner nån kraft i snön, att smyga gillar jag inte men med en numera acceptabel diagonalteknik så går det ganska bra. Stakningen var samma sak, smygande, det hjälpte liksom inte att ta i mera. Det var endast i dom korta bitar som inbjöd till saxning som jag kunde hålla fullt tryck, inte ofta man längtar till saxbackar. Så det var bara att mala på i tre varv där det sista varvet bjöd på lite energi och vätskebrist vilket väl visar på hur tuffa förhållanden det var. Bra träning!

Grattis till segrande Kristian och trean Hampus som båda gjorde bra lopp. Ni räknas väl som både unga och lovande? Kanske ska vi tacka den som lurade iväg Janne Mattsson till Kina också? Han är nog snart före oss i spåret. Sif-veteranerna stod för en bra framfart i spåret, samt berömmde min diagonalteknik. Nu väntar Orsa-Grönklitt Skimaraton som är den näst sista deltävlingen i Tigerkuppen. Resultat hittar ni här.


Med mig hem från Häverödal fick jag också två par skidor som varit på slipning i Stockholm. Nya strukturer ska testas med sikte mot Vasaloppet. Skidorna återvände till mig i tävlingsdugligt skick, hoppas bara nu att slipningen är av samma kvalitet som efterarbetet.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar