tisdag 14 februari 2012

Vid sidan av Engelbrektsloppet

Så blev det till slut ett lopp som utvecklade sig till en bitvis "lätt" resa. Tyvärr så stod jag inte på startlinjen i årets Engelbrektslopp, efter lördagens race i Grönklitt hade jag inte heller kunnat göra något vettigt där heller. Hårda pojkar som Stefan Sunnerberg och Patrik Lind åkte dock båda dagarna. Vann gjorde Lars Suther ganska överlägset men där bakom var det jämnare, kanske ett lite tunt startfält men att åkare tävlar på annat håll förminskar ju inte prestationen hos dom som var där. Och pallen på Engelbrektsloppet ska jag vara på några gånger.

I fredags pratade jag mycket skidor med min tyska vän Christian och hans vän Max som var på besök/träningsläger i Grönklitt. Förutom att dom förklarade att alla tyskar inte älskar Rammstein (konstigt) så undrade Christian om jag inte kunde hitta något långloppsteam att åka med. Tydligen har dom sådant i Tyskland också, alltså, rent generellt verkar det vara många team där nere. Jag förklarade att det inte riktigt fungerar så i Sverige, man måste endera vara riktigt bra eller känna rätt personer, sannolikt båda delarna. Men det kanske kommer mera i Sverige också, det finns ju några mindre försök som verkar funka bra. Om någon plockar fram sponsorer med några hundratusen så kan vi nog fixa något bra i Strömsberg också. Dessutom behöver nog jag ett lite bättre kontaktnät i Europa, dock inga smilfinkar.

Med detta i tankarna så lovade jag Nina att hjälpa henne med dricka efter spåret under Engelbrektsloppet då jag ändå var där med kusin Andreas. Uppenbarligen gjorde jag ett bra jobb vid sidan av spåret och hann även langa lite till Ronnie Löf. En förstaplacering och en andraplacering, kanske jag har en framtid vid sidan av spåret, det känns dock lite slött. Lyckades även rädda en yngre Remboåkare som fick sin stav avslagen några hundra meter före där jag stod. Nina stakade för övrigt flera stora backar under helgen, hoppas flera damer vågar prova det. Norbergarna var lite undrande inför att jag inte tävlade men jag är nog tillbaka i Engelbrektsloppet redan nästa säsong. Det kändes trots allt inte helt bra att stå vid sidan av tävlingen, Norberg är trots allt mina hemmaspår tillsammans med Södra Berget i Sundsvall och på sätt och vis även Brux.

Slutligen så har jag även hunnit testa lite nya strukturer och kan lägga till Alewalds i Stockholm tillsammans med Team Sportia i Skinnskatteberg och Allsport i Torsby till dom som får slipa mina skidor. Christian visade även slipar från en italiensk mästerslipare vid namn Vuerich som verkade intressanta. Mera om skidor snart.

Och på fredag gigar Rammstein i Globen, nån som har biljetter över?

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar