onsdag 8 februari 2012

DM-stafett 2012 Häverödal

Finare spår i Häverödal igår kväll men lite för mjukt för att kunna staka på ett vettigt sätt. Strömsberg ställde upp med Ekman, Olofsson samt Jonsson på den sista sträckan. Naturligtvis tävlade vi i H17, dvs junior/seniorklassen. Stakintervallerna i Norberg dagen före gjorde tillsammans dom mjuka spåren att jag valde att för en gångs skull köra på lite ordentligt med fäste. Skidor från 00 vallade med Skigo C105 på glidet och en blandning av Rode Blå Super och Violet Multigrade toppat med en Star-burk gav ett utomordentligt fäste och okej glid. En reflektion angående fästvallning är på sin plats. Som långloppsåkare undrar man ibland hur man kan klättra på klassiska skidor som man gör i traditionell skidåkning. Kan vara på sin plats att ibland köra på mjuka skidor med bra fäste för att känna hur kul det är att klättra.

Själva loppet kändes bra. Vi blev en grupp där Hampus Ohlström drog för det mesta, Jonas Henningsson hängde på, stakandes, ett bra tag. Jag försökte gå upp i motluten och pressa upp farten samt min egen puls. Plattåkningen bet som sagt inte så bra när man stakade i den lösa snön och med lite sämre glid kunde jag inte hjälpa Hampus där i alla fall. Det var även svårt att följa Hampus korta de Zolt steg uppför men på det hela taget så pressade vi på bra hela racet. Bra att träna diagonalåkningen ibland och bra flyt i tekniken tar jag med mig.

Placering för oss har jag inte koll på men både Stig och Jan-Olov tycktes göra bra lopp på andra och tredje sträckan. Efter sex träningsdagar väntar vila inför Orsa-Grönklitt Skimaraton på lördag.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar