torsdag 26 juli 2012

Näsrullen 2012

Några rader om Näsrullen då som blev en bra start på träningslägret. Tredje året som Näs IF anordnar tävlingen och vi kan bara hoppas att dom fortsätter för inte finns det många rullskidtävlingar. Som vanligt en bra kuperad bana för att vara rullskidtävling, inte så att backarna blir stora men det är i alla fall upp och ner hela tiden. Lite kort med 24 kilometer för en gemensam start bara.

Nu till min tävling. Jag hade lite andra tankar än inför Vålarullen, nu var det hårt träning som var målet. Det betyder dock inte att man behöver rusa iväg helt tanklöst i början. Således valde jag att ligga i bra position i klungan dom första kilometerna innan vi vände ner mot Folkärna. Efter ytterligare någon kilometer var vi några i täten som på ett krön fick en liten lucka, kanske borde vi ha tyckt på lite mera där men nu blev det inte så. Jag fortsatte att köra hårt men kontrollerat runt vändpunkten och så fort jag var i täten och kände faktiskt att jag blev lite trött på väg hem mot målet. Med kanske fem kkilometer kvar gick den blivande segraren Daniel Olsson Karlslund (för mig okänd) upp i tät och fick en lite lucka. Min tanke vara att åkaren framför mig skulle ta den luckan, nu blev det inte så och naturligtvis så skulle jag ha jagat ikapp direkt. istället så var vi fem-sex åkare som jagade 10-15 sekunder bakom resten av loppet. För min del så var musklerna lite brända och även om jag pressade kroppen bra i spurten så hände det inte så mycket. Rullade i mål som fyra efter ett bra träningspass.

Av mina teamkamrater så rullade Niclas i mål någon sekund efter mig. Daniela och Emelie gjorde nog sina bästa rullskidlopp i karriären. Allt bra där alltså. För övrigt så var det relativt många damer med bra klass i tävlingen. Dock, nog borde det kunna vara flera deltagare än 27? Saknade en hel del 08:or för att inte tala om upplänningar, man undrar ju också var skidåkarna norr ut i Dalarna håller hus. Då blir väl Alliansloppet nästa?

Resultat hittar ni här.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar