söndag 15 januari 2012

Grotfallsrundan 2012

Det här blev ju bra igen, kanske lite bättre än i Ljusdal. Motståndet var det i alla fall inget fel på. 20 timmar tränade jag under min tour norrut som började med Kläpparännet. Lite andra förutsättningar inför dagens tävling alltså. En ganska seg kropp, men som David mycket riktigt påpekade så behöver det inte betyda speciellt mycket på ett långlopp. Dessutom så gör jag mina bästa tävlingar när jag haft en vettig träningsdos, ca 15 timmar, veckan innan. Tävlingen började som vanligt med skidtester och att välja bort fästvallan, det var ändå så dåliga spår i motluten samt att dom stod för kanske 2% av åktiden. Skidorna var fina men det var svårt att få bra glid i den grova snön som blev ganska lös och sur under loppet. Under första varvet låg det dessutom ett tunnt lager nysnö och bromsade. Vallningen bestod av Briko HF-paraffin, Briko pulver och Star fluid. Jag hade väl skidor som alla andra. Teamkamrat Niclas döck upp i lite förkylt  och icke tävlingsbart tillstånd men styrde upp langningen tillsammans med Tommie.

I starten stod jag i ledet bakom elitledet vilket i och för sig inte spelade så stor roll. Däremot spelade det roll att det bara var två spår runt banan. Vi började med ett varv på elljusspåret och var en stor klunga i täten. Tyvärr så hann jag inte ta mig tillräckligt långt fram till backen där det sprack upp och kanske 15 åkare gick loss. Jagade sedan hårt runt elljusspåret och ut på golfbanan utan att kunna ansluta. Ganska trött där, tröttheten resulterade i att jag lade mig ner i en av dom alla svängarna. Ännu tröttare var jag efter att ha jagat ikapp min klunga även om det kändes ganska bra att ha klarat det. David Holmström spädde dessutom på den uppländska oturen genom att stavröret lossnade från  hans handtag. Han kämpade ganska hårt resten av det första varvet. Stigningen in mot elljusspåret inleddes med en lång slakmota och en brantare avslutning. Jobbig att staka men inte svår att hänga med i.

Vi var mot slutet av golfbanan nästan ikapp täten men tappade när dom inte längre hade nysnö(ganska lite egetligen) att plöja igenom. Jag försökta jobba i täten det jag orkade under andra och tredje varvet. Motluten kändes lättare och i stora backen på tredje varvet gick jag och David loss lite men kunde inte hålla det mer än nån kilometer. Inför backen på sista varvet gick jag upp i tät och drog ifrån lite i slakmotan. Tyvärr var armarna lite brända och i den branta delen hade jag inget riktigt tryck, vi tappade ändå några åkare där.

Avslutningen blev en förvirrad tillställning bestående av för få spår och för många åkare att varva. Johannes Knoll, Ok Dacke och David var först tillsammans med den evigt unge Leif Markfjärd. Metern bakom kom jag och Andreas Karlsson, Hällbybrunn. Kanske några felval mot slutet men bra tryck i stakningen hade jag. Ordentligt trött efter loppet och tämligen döda muskler, vågar inte tänka på bålstyrka just nu. Inte så långt fram till några duktiga skidåkare. Bakom mig och David gjorde Jonas Henningsson ett bra lopp.

Resultat hittar ni här.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar