söndag 29 januari 2012

Harsa Skimaraton 2012

Skidor på tv och dator idag samt ond hals. Bra avkoppling, får se till att jag är i Italien vid den här tiden nästa år.

Gårdagen då? Inte är jag missnöjd med min 4:e plats, inte alls, men det var inte en bra prestation. Precis som jag kände dagen före så är kroppen ganska sänkt. Men loppet började bra, åkte med Moberg, Ankerstål och Bärj fram till den förmodat långa backen. Så långt kändes det väldigt bra och det var skönt att dom första kilometerna var en bra prestation. Ankerstål stakade hårt uppför och jag valde att inte gå mig stum och släppte ganska tidigt, tyvärr var ju inte backen så lång så jag kom upp till toppen inte alltför trött. Planen var nu att köra ifatt Bärj uppe på myrarna. Märkte dock direkt att kroppen inte svarade alls. Första varvet fick jag istället åka bakom en combackande Flinkfeldt. Han anslöt i början av myrarna sedan han diagonalat ifrån 2:a klungan i backen. Flinkfeldt fortsatte diagonala i varje litet motlut under resten av varvet också. Ner mot sjön inför varvningen gled jag ifrån Flinkfeldt och under hela loppet kunde jag surfa med på riktigt bra skidor vilket hjälpte mig ganska mycket.

Efter varvningen kommer Thomas Stridh ångande med en några åkare på släp och vi hänger på uppför mot myrarna ganska lätt. Min tanke under det andra varvet var att försöka staka ikapp Bärj men kroppen var helt slö och pulsen låg 20, ibland 30 slag under var den borde vara. Stakningen bet inte så mycket då. Och som alla vet, går Stridh upp och drar så går han inte åt sidan! Stridh gjorde ett gott jobb och höjde farten lite på andra rundan på myrarna så vi var nog tre som följdes åt ner mot sjön. Jag ägnade mig åt att glida om mina motståndare i medluten, nått roligt ska man ju få ha.

När vi svängde in på den sista raksträckan på sjön så klev jag ut och stakade ifrån Stridh ganska lätt och gled in en minut senare som fyra. Bra placering, riktigt bra skidor (Zerofox samt Blå Super + Blå som fäste), bra priser, bra första kilometer och poäng i Tigerkuppen. Surt med kroppen dock och nu måste jag nog vila ordentligt. Roligt med all snö och en lång bana. Senare väntar Orsa-Grönklitt Skimaraton, Bessemerloppet samt Vasaloppet för att ta det viktigaste. Tack till Daniela och Tommie i stötteapparaten.

Resultat finns här.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar