måndag 2 januari 2012

Morapinglan 11/12

Det blev ju ganska bra det här, trots att IFK Mora ändrade till 2 x fristil. Lördagen bjöd på snabbt före på en kort (ca8,5km) mil. Fokus var bara att åka igenom på ett sätt som skulle hålla hela loppet så att jag inte blir tokstum. Öppnade ganska lugnt och fick sällskap av Pontus Nordström, Östervåla, på hans sista två varv. Tappade väl lite på mina konkurrenter där men istället kunde jag hålla bra tryck sista två varven. Lagom hög puls och inga tokstumma ben, första gången som skate har fungerat så bra på många år. Då konkurrensen var ordentligt hårdare i Mora än i Älvdalen senast så var mitt lopp här en god bit bättre. Tyvärr slagen av Niclas men han tycks ju ta det här med skate på allvar också. Vallningen var en kombination av Skigo och Vauhti.

Söndag och snöfall, ganska sliten i överkroppen efter att ha hängt på stavarna på treans växel under gårdagen. Bestämde mig ganska snabbt för att följa min plan och staka, första gången jag inte har skatat i ett fristilslopp vilket kändes sådär. Banan var lite ändrad från lördagen och hade lite flera branta stigningar och i den tuffaste gick man under bron (vanligtvis utfarten från stadion) upp till toppen av grusåsen. Ni som känner till banorna i Hemus förstår att det finns några motlut som sliter lite att staka i. En knapp decimeter nysnö gjorde föret något tyngre. Loppet som sådant blev lite annorlunda, ingen jämn pulsnivå precis. Riktigt högt i motluten för att vara lite lägre när jag var tvungen att vila upp mig efteråt (där det fanns möjlighet). Stakningen uppför fungerade bra och låren blev riktigt trötta på det sista varvet av allt hoppandet. Mycket nöjd med träningen jag fick av det här racet och trevligt att tävlingsledaren efteråt beklagade att dom inte hade någon klassisk distans. Skidorna för dagen var ett par från 99 (som min klubbkamrat Olof Hedberg har lånat några gånger under sin karriär) och var inte oväntat vallade med Zerofox.

Niclas fortsatte med ett bra race och han skatade som man skulle. IK Rex hade två seniorer med i form av Emma Bergman (första dagen) och Erik Ohlström där båda tycktes prestera ok. Annars slås man av att det fattades åkare längre ner i resultatlistorna. Jag börjar undra om Morapinglan är en tävling som sållar bort dom mindre bra åkarna. Inte Morapinglan i sig alltså utan lite samma princip som SM där dom mindre bra åkarna helt enkelt inte vill ställa upp längre. Resultat hittar ni här.

Helgen avslutades med att jag visade Emelie och Niclas hur man ruggar fästzonen när dom på söndagskvällen tränade i nysnön på Lugnet. Verkade som jag lyckades där också. Nu hoppas vi på stakning i Ljusdal på fredag.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar