söndag 22 januari 2012

Norrbärke skimaraton

Samma bana som förra helgen, nu med lite mera nysnö. Av någon suspekt anledning tänkte jag använda fästvalla på en bana som innehåller ca 2 minuter diagonalåkning på ett tiokilometersvarv. Skidorna vallade med Zerofox var annars riktigt bra vid test på elljusspåret. Rode Violet Multigrade gav bra långloppsfäste vallat lite kortare än 0-spannet.

Den här dagen gick jag med täten i starten och runt varvet på elljusspåret men när vi gled ut mot golfbanan tog det roliga slut. För mycket lössnö kombinerat med för lågt spann gjorde att jag fick slita djävulskt under första varvet bara för att hänga med andra gruppen. Andra och tredje varvet gick självklart mindre tungt när snön blev packad av alla skidåkare men det första varvet hade slitit lite väl mycket. Det fjärde och sista varvet var ändå ok. Jag gled in som tvåa av dom jag åkt med under loppet och hade ganska bra tryck under dom avslutande kilometerna.

Nöjd med träningen men kroppen var ganska sänkt rent muskulärt efter skogsarbete och styrketräning tidigare under veckan. Utan fästvallan hade det varit en fin resa. Vi var tre upplänningar långt fram, David Holmström starx före mig och Jonas Henningsson strax efter mig. Bra gjort av dom andra två som tävlade i Mora under lördagen, en tävling som enligt David led en allvarlig brist på priser i H21. Nåja, med IFK Mora vet man ju aldrig. Nu åker jag mot Hälsingland nästa helg.

Resultat finns här.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar