tisdag 20 november 2012

Var har du järnröret lille vän?

Jag avskyr verkligen det sverigedemokraterna står för. Jag avskyr tanken att jag med min bakgrund skulle ha någon speciell rätt till det som kallas Sverige. Men fram för allt hatar jag det som alla människor i Sverige som inte passar in i bilden av svenskhet hela tiden upplever.

När Erik Almqvist (SD), medan Kent Ekeroth (SD) filmar, utifrån sin självklara svenskhet förklarar för Soran Ismail att det här inte är hans land så är det bara en explicit version av vad miljoner människor i Sverige upplever och känner dagligen. Så jag upprepar vad jag sagt tidigare. Det finns en idé om vad som är svenskt, där passar jag in perfekt. Det är inget jag på något sätt förtjänat, det är inget jag uppnått, det är något jag blivit tilldelad av det samhälle jag lever i. Stolt över att vara svensk?

Det finns två sätt att avvika från svenskheten, språk och utseende. Alla som inte talar och ser ut som vi förväntar oss att en svensk ska tala och se ut är smärtsamt medvetna om det. Det är den verkligheten som är Sverige, det Sverige som skulle må mycket bättre utan sverigedemokrater, det Sverige som skulle må mycket bättre om flera stod upp som Soran Ismail. Så nästa gång du sverigedemokrat träffar en svenskfientlig person som mig, var har du järnröret lille vän?

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar